Cholesterol w diecie – stanowisko naukowe AHA. Co z jajkami?

Jo Ann S. Carson i wsp. Dietary Cholesterol and Cardiovascular RiskA Science Advisory From the American Heart Association. Circulation. 2019 online (dostępny pełen tekst)

Ukazało się stanowisko naukowe American Heart Association dotyczące cholesterolu w diecie.

Historycznie, wytyczne żywieniowe zalecały  ograniczenie jego spożycia. Tymczasem zalecenia 2015–2020 Dietary Guidelines for Americans (DGA) zrezygnowały z wcześniejszego limitu 300 mg/d, ponieważ jak stwierdzono, dostępne dane nie wykazują istotnego związku spożycia cholesterolu ze stężeniami lipidów i ryzykiem sercowo-naczyniowym, taki związek jest znacznie lepiej udokumentowany dla spożycia tłuszczów nasyconych.  Wytyczne koncentrują się bardziej na całościowych wzorcach żywieniowych a zalecane diety takie jak śródziemnomorska czy DASH same w sobie zawierają mało cholesterolu.

Jednakże nie wszystkie zalecenia podobnie podchodzą do tego zagadnienia, np. w “National  Lipid  Association  Recommendations  for  Patient-Centered  Management  of  Dyslipidemia”  u pacjentów z hipercholesterolemią zaleca się limit  <200  mg/d.

Głównymi źródłami cholesterolu w diecie są po kolei: mięso (42%), jajka (25%) a następnie  zboża i pełnotłuszczowe produkty mleczne. W ostatnim czasie pojawiły się  sprzeczne doniesienia o wpływie konsumpcji jajek na ryzyko sercowo-naczyniowe (jajka O.K.;   jajka nie tak bardzo O.K.)

Autorzy pracy w Circulation obszernie omawiają obecny stan wiedzy i wysuwają pewne praktyczne sugestie:

– zdrowa dieta powinna opierać się na warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych, niskotłuszczowych produktach mlecznych, chudym mięsie, orzechach, nasionach i olejach roślinnych. Wiąże się to z niskim spożyciem tłuszczów nasyconych i cholesterolu

– zdrowe osoby mogą spożywać do jednego jajka dziennie,  laktoowowegetarianie nieco więcej ale w granicach rozsądku

– osoby z dyslipidemią i cukrzycą lub ryzykiem niewydolności serca powinny bardzo ograniczać spożywanie produktów bogatych w cholesterol

– osoby starsze z prawidłowymi stężeniami lipidów mogą, z zachowaniem zdrowych wzorców żywieniowych, spożywać do 2 jajek dziennie (biorąc pod uwagę ich wartości odżywcze i wygodę przygotowania)

Opracowano na podstawie: Circulation, 16 września 2019

Marcin Kargul

Dodaj komentarz