Uszkodzenia płuc związanego ze stosowaniem e-papierosów (EVALI) – wytyczne Centers for Disease Control and Prevention

Bridget Kuehn. News From the Centers for Disease Control and Prevention. Evaluating e-Cigarette Lung Disease. JAMA. 2019;322(22):2162 (dostępny pełen tekst)

Amerykańskie Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (Centers for Disease Control and Prevention) opublikowało wstępne wytyczne dotyczące uszkodzenia płuc związanego ze stosowaniem e-papierosów i innych urządzeń elektronicznych do vapowania/chmurzenia (ang.  EVALI, E-Cigarette or Vaping-Associated Lung Injury).

EVALI zwykłe zaczyna się od kaszlu i suchości w gardle. Później dochodzi ból w klatce piersiowej, nudności i gorączka. Badania krwi wykazują zaburzenie układu odpornościowego i podniesiony poziom leukocytów. Zespół może prowadzić do hospitalizacji i zgonu.

Do 8 października 2019 r. odnotowano w USA 1299 przypadków EVALI i 26 zgonów z tego powodu. Większość dotyczyła przyjmowania kannabinoidów,  tytoniu lub ich połączenia (wg. najnowszych danych z 12.12 2019 r. łączna liczba zgonów to już 52 a zachorowań 2409 – red.)

Do tej pory nie zidentyfikowano jednoznacznie przyczyny lub przyczyn uszkodzenia płuc.

Raport zaleca lekarzom przy podejrzeniu EVALI zebranie dokładnego wywiadu stosowania e-papierosów. Należy wykonać badane rtg klatki piersiowej. Wskazania do hospitalizacji to obniżona saturacja krwi, ostry zespół zaburzeń oddechowych oraz choroby współistniejące obniżające wydolność płuc. W leczeniu należy rozważyć  antybiotyki, leki przeciwwirusowe i sterydy.

Opracowano na podstawie: JAMA, 10 grudnia 2019

Marcin Kargul

Dodaj komentarz