Aktywność fizyczna i siedzący tryb życia – komentarz

Katrina L. Piercy. Recent Trends in Adherence of Physical Activity and Sedentary Behavior—We Need to Move More and Sit Less.  JAMA Netw Open. 2019;2(7):e197575 (dostępny pełen tekst)

W komentarzu do pracy poświęconej aktywności fizycznej o siedzącemu trybowi życia Katrina L. Piercy (Office of Disease Prevention and Health Promotion, US Department of Health and Human Services) podnosi następujące kwestie:

  • Przestrzeganie zaleceń dotyczących aerobowego wysiłku fizycznego w populacji USA w omawianym badaniu  było wyższe (65,2%) niż w innych pracach (44-54%) ponieważ oceniały one tylko aktywność w czasie wolnym a w obecnej pracy także w pracy i podczas przemieszczania się
  • Omawiane badanie skupiło się na wysiłku aerobowym, jednakże wytyczne zalecają także ćwiczenia wzmacniające mięśnie co najmniej 2 razy w tygodniu, W innych pracach przestrzeganie tego zalecenia wynosi ok. 25%
  • Odnośnie czasu spędzanego w pozycji siedzącej, inne badania także wskazują na jego wydłużenie o ok. godzinę na dobę w ostatnich latach
  • Niektóre korzyści wysiłku fizycznego (redukcja ciśnienia, zmniejszenie objawów lękowych, poprawa snu) mogą być widoczne już po godzinie od zakończenia ćwiczeń, jednak większość korzyści zdrowotnych wymaga stałej aktywności fizycznej
  • Odnotowano korzyści z zastąpienia siedzenia aktywnością o małej intensywności, np. staniem

Opracowano na podstawie: JAMA Network Open, 26 lipca 2019

Marcin Kargul

Dodaj komentarz