Dieta śródziemnomorska w zapobieganiu zespołowi słabości

Rebecca Voelker. The Mediterranean Diet’s Fight Against Frailty. JAMA. Published online (dostępny pełen tekst)

Zespół słabości (zespół kruchości,  ang. Frailty Syndrome) to stan zwiększonej podatności na różne stresogenne czynniki zewnętrzne i wewnętrzne w wyniku zmniejszenia rezerw fizjologicznych organizmu. Najczęstszą konsekwencją zespołu słabości jest zwiększone narażenie na upadki, częstsze i wydłużające się pobyty w szpitalu, narastająca niepełnosprawność oraz większe ryzyko zgonu niż w populacji osób starszych, u których nie zdiagnozowano zespołu słabości.

Zespół słabości stwierdza się w przypadku wystąpienia przynajmniej 3 z 5 czynników:

  • osłabienie siły mięśniowej (badane siłą uścisku dłoni)
  • uczucie zmęczenia, wycieńczenia lub wyczerpania
  • spadek masy ciała (co najmniej 5 kg w ciągu roku)
  • spowolnienie chodu,
  • mała aktywność fizyczna

Niedawno opublikowano wyniki przeglądu systematycznego i meta-analizy badań nad związkiem diety śródziemnomorskiej z zespołem słabości. Do analizy włączono 4 badania z udziałem blisko 6000 osób w wieku średnio 60-82 lata. Uczestnicy z najwyższym wskaźnikiem przestrzegania diety śródziemnomorskiej mieli o 56% niższe ryzyko zespołu słabości.

Jak się uważa,  efekt protekcyjny może wynikać z przeciwzapalnych właściwości tej diety. Niektóre jej składniki maja takie działanie (np. związki fitochemiczne w otrębach pszennych, kwasy omega-3 w rybach i awokado, oleokantal w oliwie z oliwek). Znaczenie ma także dostarczanie przez składniki diety śródziemnomorskiej odpowiednich proporcji witamin, jak B6, B12, C, D, E,  kwas foliowy.

Z praktycznego punktu widzenia porady dietetyczne powinny dotyczyć raczej całościowych wzorców żywieniowych, a nie poszczególnych składników.

Dieta śródziemnomorska to nie tylko pokarmy, to także styl życia – przygotowywanie i spożywanie posiłków z rodziną i przyjaciółmi, kontakty społeczne, poczucie wspólnoty. Tak właśnie definiuje ją piramida opracowana przez Mediterranean Diet Foundation Expert Group. U podstawy piramidy jest także odpowiednia aktywność fizyczna i adekwatny odpoczynek.

Opracowano na podstawie: JAMA, 25 kwietnia 2018

Marcin Kargul

 

 

 

Dodaj komentarz