Ile powinniśmy wypijać wody?

Pascal Saker i wsp. Overdrinking, swallowing inhibition, and regional brain responses prior to swallowing. PNAS online

W USA popularna jest zasada 8×8 mówiąca o tym, że należy wypijać  8 szklanek dziennie zawierających 8 uncji (ok. 236 ml) wody. Zalecenie to nie opiera się jednak na twardych dowodach, a dla wielu osób jest  trudne do realizacji.

Zalecenia Institiute of Medicine rekomendują w klimacie umiarkowanym i bez dużego wysiłku fizycznego dla kobiet 2,2 litra a dla mężczyzn 3 litry płynów dziennie. Należy pamiętać, że obejmuje to także wodę zawartą w pokarmach (np. zupy, owoce).

Praca opublikowana w Proceedings of the National Academy of Sciences (omówiona też w serwisie Science Daily) rzuca nowe światło na to zagadnienie.

Badacze z Australii przeprowadzili eksperyment, w którym uczestnicy mieli za zadanie wypić dużą ilość wody w dwóch sytuacjach: odczuwając pragnienie po wysiłku fizycznym oraz w sytuacji nieodczuwania pragnienia.

Badani ocenili, że w drugiej sytuacji wypicie wody wymagało wysiłku, pokonania pewnego oporu. Oznacza to zdaniem autorów, że w sytuacji zaspokojonego pragnienia odruch przełykania jest w pewnym stopniu zahamowany.

Jednocześnie za pomocą funkcjonalnego obrazowania metodą rezonansu magnetycznego ( fMRI) stwierdzono wzmożoną aktywność prawej okolicy przedczołowej  przy piciu mimo braku pragnienia, co może odzwierciedlać  proces przełamywania tego zahamowania.

A zatem po raz pierwszy szczegółowo wykazano istnienie mechanizmu regulującego przyjmowanie wody i chroniącego przed przewodnieniem hipotonicznym.

W opinii jednego z autorów,  Michaela Farrela (Monash Biomedicine Discovery Institute):

Jeśli będziemy kierować się potrzebami organizmu, najpewniej nasza reakcja będzie prawidłowa – pić w zależności od pragnienia a nie ustalonego szczegółowo harmonogramu.

Nieco inna  sytuacja może być u osób w podeszłym wieku, które często nie wypijają wystarczającej ilości płynów i powinno się  na to zwracać uwagę.

Wypicie zbyt dużej ilości wody niesie z sobą ryzyko hiponatremii, najczęściej objawiającej się   nudnościami, osłabieniem aż do drgawek i śpiączki.

Na podstawie: Proceedings of the National Academy of Sciences, 10 października 2016

Marcin Kargul

 

Dodaj komentarz