Cukier jest słodki w ustach ale gorzki dla zdrowia. Rekomendacje American Heart Association nt. spożycia dodanych cukrów prostych u dzieci i młodzieży

Miriam B. Vos i wsp. Added Sugars and Cardiovascular Disease Risk in Children. A Scientific Statement From the American Heart Association.  Circulation published ahead of print (dostępny pełen tekst)

Dodane cukry proste w żywności (added sugars) stały się poważnym problemem zdrowotnym w USA. Coraz więcej badań dowodzi wpływu  ich spożycia na otyłość i związane z nią choroby. American Heart Association (AHA) opublikowało w Circulation stanowisko naukowe dotyczące spożycia cukrów prostych przez dzieci i młodzież.

Cukry proste dodane, to cukry proste dodane do żywności w czasie jej produkcji (przez producentów)  lub podczas przygotowywania potraw i napojów w domu (np. do słodzenia herbaty, ciast itp.).  W praktyce ich bardzo istotnym źródłem są syropy sacharozowy i glukozo-fruktozowy dodawane do żywności  jako środki smakowe i konserwujące. Duże ilości cukrów prostych znajdują się w słodyczach, ale przede wszystkim w napojach typu kola i energetycznych.

Według danych  Centers for Disease Control and Prevention (CDC) średnie spożycie cukrów prostych przez dzieci i młodzież w wieku wynosi: w wieku  2-5 lat   53,3 g (19 łyżeczek, 16,1% dziennego zapotrzebowania kalorycznego), w wieku  6-11 lat   78,7 g (18,7 łyżeczek, 16,4% dziennego zapotrzebowania kalorycznego) oraz w wieku 12-19 lat  93,9 g (22,4 łyżeczki, 17,2% dziennego zapotrzebowania kalorycznego).

Istnieją silne dowody naukowe na związek konsumpcji dodanych cukrów prostych u dzieci i młodzieży z czynnikami ryzyka sercowo-naczyniowym: otyłością, dyslipidemią i nadciśnieniem.

Zgodnie z nowymi rekomendacjami AHA spożycie to  w wieku 2-18 lat powinno być radykalnie ograniczone do poniżej 25 g czyli 100 kcal dziennie (ekwiwalent 6 łyżeczek cukru). Dla uproszczenia przekazu przyjęto jedną wartość dla całego zakresu wiekowego.

Dzieci w wieku poniżej  2 lat nie powinny w ogóle spożywać dodanych cukrów prostych. Ma to również związek  z faktem, że preferencje smakowe wykształcają się wcześnie i taka restrykcja może wpłynąć korzystnie  na późniejsze wybory pokarmu.

Autorzy podkreślają, że 12 uncjowa (ok. 340 g) porcja napoju typu kola zawiera 9 łyżeczek cukru. Spożycie takich napojów nie powinno przekraczać 8 uncji (ok. 227 g) tygodniowo.

Od 2018 r producenci w USA będą zobowiązani do podawania zawartości cukrów prostych na etykietach wszystkich produktów, co powinno ułatwić przestrzeganie zaleceń

Zdaniem jednej z autorek, Dr Miriam Vos (Emory University School of Medicine , Atlanta):

Do tego czasu najlepszą drogą do unikania dodanych cukrów prostych w diecie Twojego dziecka jest podawanie przede wszystkim pokarmów bogatych w składniki odżywcze, jak owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, niskotłuszczowe produkty mleczne, chude mięso, drób i ryby oraz ograniczanie pokarmów ze znikomą wartością odżywczą.

Opracowano na podstawie: Circulation, 22 sierpnia 2016