W. Joost Wiersinga, Marcel Levi. What Other Industries Can Learn From Health Care. JAMA Intern Med.
W ostatnich dekadach liderzy biznesu pouczali osoby odpowiedzialne za ochronę zdrowia, czego medycyna może nauczyć się od dziedzin takich jak przemysł samochodowy, handel detaliczny czy hotelarstwo. Konsulting w zakresie zarządzania ochroną zdrowia stał się popularnym i lukratywnym zajęciem.
Sukces tych inicjatyw wydaje się ograniczony, nie ma wielu dowodów na efekty w postaci poprawy wyników leczenia, wprowadzania innowacji czy znaczącej redukcji kosztów. Złożoność organizacji lecznictwa, połączenie opieki nad pacjentem, nauki i edukacji, nie pozwala na proste powielanie rozwiązań z innych dziedzin.
Zdaniem autorów artykułu w JAMA Internal Medicine, w obliczu trwającego kryzysu ekonomicznego czas na odwrócenie ról. Czego biznes może nauczyć się od medycyny?
Po pierwsze, myślenia w uniwersalnej i długoterminowej perspektywie, w której rozwiązanie problemu medycznego pozwala pacjentowi na pełniejsze uczestnictwo w społeczności. Proste rozwiązanie, np. decyzja o rozpoczęciu dializ w niewydolności nerek, musi być podejmowane w szerszym kontekście jakości życia pacjenta.
Po drugie, tworzenia relacji z klientem opartej na zaufaniu, uczciwej i przejrzystej komunikacji. Dobra relacja lekarza z pacjentem wymaga takiego podejścia.
Po trzecie, wyszukiwania obiektywnych, miarodajnych danych i opierania na nich decyzji (evidence based medicine). W wielu innych dziedzinach decyzje nie są podejmowane na podstawie wyników eksperymentów czy danych statystycznych, a raczej na podstawie intuicji, własnego doświadczenia czy obiegowych sądów.
Po czwarte, prawdziwie stymulujących warunków pracy W medycynie empatia i altruizm mogą być silnym źródłem motywacji pracowników, którzy często wkładają bardzo wiele wysiłku fizycznego i psychicznego w pracę. Znaczenie ma poczucie, że swoją pracą „czyni się świat lepszym”.
Po piąte, zrozumienia konieczności uczenia się przez całe życie, co w medycynie jest naturalne i wynikające z wewnętrznej motywacji. Istotna jest także kultura dzielenia się nabytą wiedzą, dyskusji i otwartego myślenia.
W opinii autorów, ochrona zdrowia może adaptować pewne rozwiązania pochodzące z biznesu, ale w oparciu o tradycyjne, profesjonalne wartości medyczne. Z kolei biznes może wiele nauczyć się z doświadczeń medycyny.
Opracowano na podstawie: JAMA Internal Medicuine, 15 lutego 2016
Marcin Kargul