Skuteczność diety w redukcji masy ciała

L. van Horn – A diet by any other name is still about energy LINK: JAMA 2014;312:900

Jeden z komentarzy redakcyjnych przedstawianych na łamach  JAMA poświęcono dietom mającym sprzyjać redukcji masy ciała. Omówiono w nim metaanalizę porównawczą 48 badań z udziałem 7286 osób, dotyczących diet redukcyjnych o różnym składzie tj. od ubogowęglowodanowej do diety  ubogotłuszczowej o zwiększonej ilości węglowodanów.

Wykazano, że zarówno diety niskowęglowodanowe i niskotłuszczowe w okresie 6  miesięcy i 12 miesięcy powodowały podobną średnią utratę masy ciała wynosząca odpowiednio dla dwóch porównywanych czasów obserwacji 8 kg i 6-7 kg. Część diet o zrównoważonych składzie makroskładników żywieniowych (np. Nutrisystem, Volumetrics,  Weight Watchers) cechowała jednak o około 2 kg mniejsza redukcja masy ciała.

Badaniem przytaczanym przez autora komentarza jest  The Preventing Overweight Using Novel Dietary Strategies (POUNDS LOST). Porównano  w nim 4 schematy diety o podobnej redukcji spożywanych kalorii – deficyt  około 750 kcal/dobę, z zaleceniem wyboru pokarmów o niskim indeksie glikemicznym. Tłuszcze nasycone stanowiły 8% składu diety, ilość błonnika wynosiła  20 g/dobę a cholesterolu 150 mg/1000 spożytych kilokalorii. Pierwsza z proponowanych diet złożona była z 20% tłuszczów, 15% białka, 65% węglowodanów, a czwarta z nich z 40% tłuszczów, 20% białka i 35% węglowodanów. Dwie pozostałe diety zawierały pośrednie ilości składników żywieniowych.

Po dwóch latach obserwacji we wszystkich podgrupach zaobserwowano podobną redukcję masy ciała, jak również podobne zmiany w jej mierzalnych komponentach tj. masie tłuszczowej organizmu, ilości tłuszczu brzusznego, czy też tłuszczu wątrobowego.

Skuteczna długotrwała dieta sprzyjała utrzymaniu się pewnych nawyków żywieniowych tj. ograniczaniu spożycia słodyczy oraz zwiększeniu spożycia warzyw i owoców. Autor komentarza zwraca uwagę, że podstawowym elementem decydującym o utracie masy ciała w diecie jest jej deficyt kaloryczny, a nie skład diety.  Ważnym i obowiązkowym uzupełnieniem diety jest modyfikacja stylu życia, w tym zwiększenie aktywności fizycznej.

Opracowane na podstawie: JAMA / 3 września 2014
Marek Kowrach