Osoby stosujące leki przepisywane na receptę chętnie sięgają po suplementy diety

Paula Gardiner i wsp – Factors associated with dietary supplement use among prescription medication users Arch Intern Med 2006;166:1968
W Archives of Internal Medicine zwracają uwagę wyniki oryginalnego badania, w którym poruszono ważne i niedoceniane zagadnienie częstości stosowania suplementów diety przez osoby przyjmujące leki przepisywane na receptę.

Wraz z pogłębianiem wiedzy na temat dodatków do diety wzrasta liczba dowodów na potencjalnie szkodliwe interakcje pomiędzy „niewinnymi” substancjami a klasycznymi lekami. Dokumentacja jest wciąż na tyle niepełna, że nie pozwala na zdefiniowanie grup wysokiego ryzyka wystąpienia potencjalnych interakcji.

Gardiner i wsp. wykorzystali dane ogólnokrajowego przeglądu stanu zdrowia przeprowadzonego w USA w 2002 roku, do zidentyfikowania czynników związanych ze stosowaniem nie-witaminowych suplementów diety oraz leków przepisywanych na receptę. Przeanalizowali okres 12 miesięcy poprzedzających badanie. W tym czasie dodatki do diety stosowało 21% osób przyjmujących klasyczne leki. Aż 69% z nich nie poinformowało o tym lekarza.

Do najchętniej wybieranych preparatów należały: echinacea (jeżówka), żenszeń, ginkgo (miłorząb), czosnek oraz glukozamina. Po suplementy najchętniej sięgały kobiety w okresie okołomenopauzalnym i osoby z przewlekłymi chorobami przewodu pokarmowego (odpowiednio 33% i 28`%). Z kolei, najrzadziej przyznawały się do ich stosowania osoby z chorobą wieńcową i po zawale serca (w obu przypadkach 12%).

Czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo jednoczesnego stosowania suplementów i klasycznych leków były: płeć żeńska, wyższy poziom wykształcenia, brak ubezpieczenia zdrowotnego oraz występowanie przewlekłych chorób. Skłonność do stosowania suplementów malała z wiekiem.

Podsumowując, badanie potwierdziło, że jednoczesne stosowanie dodatków do diety i klasycznych leków jest problemem powszechnym i dało lekarzom narzędzie ułatwiające identyfikację osób najbardziej zagrożonych występowaniem niekorzystnych interakcji pomiędzy nimi.

Opracowane na podstawie: Jama Internal Medicine / 2006-10-09

Dodaj komentarz