Ochrona przed chorobami serca od dnia narodzin-wskazówki

Mike Mitka – Experts: target heart disease from birth JAMA 2005;294:2558
Nieprawidłowe nawyki żywieniowe w dzieciństwie zwiększają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych w wieku dorosłym. W Journal of the American Medical Association, w części poświęconej nowościom i perspektywom, ukazał się artykuł prezentujący opinię eksperta – Samuela S. Giddinga – profesora kardiologii dziecięcej, na temat żywienia i edukacji prozdrowotnej dzieci.

Najnowsze (z września 2005) standardy American Heart Association, zaakceptowane przez American Academy of Pediatrics, obok wskazówek dla dorosłych, zawierają wytyczne dotyczące żywienia i aktywności fizycznej dzieci od dnia narodzin. Autorzy zwracają w nich uwagę, że jedna trzecia dzieci w wieku 19-24 miesięcy nie spożywa owoców, natomiast aż 60% dostaje ciastka, 20% cukierki, a 44% słodzone napoje. Najczęściej podawanym w tym wieku warzywem są ziemniaki (w postaci frytek!).

Takie przyzwyczajenia żywieniowe, zdaniem Giddinga, są przyczyną postępującej epidemii otyłości. W obecnie obowiązujących wskazówkach żywieniowych zaleca się karmienie wyłącznie piersią przez pierwsze 4-6 miesięcy, a następnie żywienie uzupełniane karmieniem piersią do pierwszego roku życia. Po wprowadzeniu posiłków stałych, rodzice powinni zaspokajać potrzeby dzieci, a nie przekarmiać je. Powinni podawać dzieciom zdrową żywność, unikać natomiast produktów zawierających tak zwane puste kalorie. Zgodnie z zaleceniami soki mogą spożywać dzieci powyżej 6 miesiąca życia, przy czym ich dzienna porcja nie powinna przekraczać 6 uncji (ok.150 ml.).

Od drugiego roku życia należy uzależnić zapotrzebowanie żywieniowe od aktywności fizycznej dziecka tak, by utrzymywało prawidłową wagę. W tym wieku dziecko powinno wykonywać codziennie co najmniej godzinny wysiłek fizyczny umiarkowanej intensywności. Zalecenia dietetyczne dzieci od drugiego roku życia pokrywają się z zaleceniami dotyczącymi dorosłych. W codziennej diecie powinny znaleźć się warzywa i owoce, pieczywo ciemne zamiast białego, oliwa uboga w tłuszcze nasycone. Należy ograniczyć ilość soli i cukru, spożywać raczej beztłuszczowy lub niskotłuszczowy nabiał i pamiętać o spożywaniu większej ilości ryb.

Opracowane na podstawie: JAMA / 2005-11-23